Pagina's

maandag 20 september 2010

Dag 2: San Francisco (Alcatraz en Football)

Dag 2 – Maandag 20/09: San Francisco (Alcatraz en football)

Om 7u staan we zonder problemen op. We hebben goed geslapen en de jetlag is al redelijk verteerd. Aan de receptie halen we ons ontbijt op, een beker fruitsap, een stuk fruit en een koffiekoek van industriële makelij.

Om 8u15 gaan we te voet naar Fishermans Wharf. We wandelen via Lombard Street, inclusief het ‘bochtigste straatje ter wereld’. Aan een van de pieren van Fishermans Wharf zien we een hoop zeeleeuwen op een ponton liggen. Dan verder naar Pier 33 waar de boot naar Alcatraz vertrekt. Om 9u30 kunnen we inchecken. In de wachtrij worden foto’s getrokken voor een groot kartonnen bord met Alcatraz op voor 22$, zotte prijs. Stipt om 10u vertrekt de goed gevulde boot die 12 minuten later al aankomt. Over de baai hangt er een grote sluier van mist, die het uitzicht wat belemmerd. Van de Golden Gate bridge zien we enkel de toppen van de twee palen.

Aan de ingang van Alcatraz geeft een ranger uitleg over de gevangenis. Van 1934 tot 1963 was Alcatraz een gevangenis. Voordien was het een militair fort. We wandelen door naar het cellenblok. Onderweg passeren we langs een appartementsblok, waar de legerofficieren woonden, en een watertoren. In het cellencomplex krijgen we een audio gids in het Nederlands mee. Alcatraz is net zoals ik het me had voorgesteld, gebaseerd op films zoals ‘Escape from Alcatraz’. De cellen zijn zeer klein. We komen ook op de koer, de eetzaal, het bureau van de directeuren tal van andere plaatsen. Na anderhalf uur ronddolen nemen we de boot terug.

Op Pier 39 zoeken we een restaurantje voor de lunch. Keus genoeg op deze pier. We eten bij Wipeout Bar & Grill, waar we beiden een lekkere visschotel nemen. Dan verkennen we de winkeltjes op de pier, waar het overigens zeer druk is. In de NFL shop kopen we elk een T‑shirt van de 49ers die we straks gaan aanmoedigen.

Via het hotel wandelen we dan naar de bushalte voor de bus naar Candlestick park, het stadion van de San Francisco 49ers voor de Monday Night Football game. Door het drukke verkeer duurt de rit lang. De 49ers spelen tegen de New Orleans Saints, de regerende Super Bowl winnaars en dus de wereldkampioen. In het stadion is het nog redelijk rustig, het volk stroomt traag toe. Na de opwarming volgt er een uitgebreide voorstelling van de spelers, het is namelijk de eerste wedstrijd van het seizoen voor eigen publiek. Tijdens het zingen van het volkslied wordt er een reusachtige Amerikaanse vlag uitgerold op het volk. De cheerleaders doen ook hun best om het publiek te entertainen. Dit alles wordt afgesloten door drie straaljagers die in formatie over het stadion vliegen.

Om 17u40 start de wedstrijd. Na anderhalve minuut scoren de Saints al een safety, 0 - 2 voor de Saints. 5 minuten later is het al 0 - 9 na een touchdown. In het tweede quarter komen de 49ers terug tot 7 - 9 wat ook de ruststand is. Tijdens de rust wordt Jerry Rice geëerd, een van de beste wide receivers aller tijden van de 49ers. Aan het publiek te horen is hij hier nog altijd razend populair. De eerste helft zaten we nog in de zon en was er een aangename temperatuur in het stadion. Als de zon onder is, is het al een heel stuk kouder mede door de sterke wind die er staat.

De 49ers beginnen het derde quarter goed met een touchdown waardoor ze 14 - 9 voor komen. Via twee field goals lopen de Saints nu verder uit tot 14 - 22. De 49ers krijgen met nog 2 min 17 sec te spelen de bal en moeten nog 8 punten inhalen. De wedstrijd wordt onverwacht nog een thriller omdat de 49ers met 1 drive terug op gelijke hoogte kunnen komen. De 49ers lopen op 53 seconden het veld af om een touchdown te scoren. Ze proberen een two point conversion. De referees vragen een recall van deze play omdat ze niet zeker zijn of deze play een score was. De spanning is te snijden in het stadion. Na enkele minuten volgt de verlossende mededeling dat de two point conversion gelukt is. Het is nu 22 - 22 gelijk en het stadion ontploft. Nog 1 min 19 te spelen, we stevenen af op verlengingen. De Saints krijgen nu de bal en hun opdracht is om binnen de tijd in scoringspositie te komen voor een field goal. Met nog 2 seconden te spelen scoren ze een 37 yard field goal. De Saints winnen deze memorabele wedstrijd met 22 - 25. De 49ers hebben dit verlies volledig aan henzelf te danken door maar liefst 4 keer de bal kwijt te spelen met interceptions en fumbles.

Na een zeer aangename wedstrijd moeten we nog met de bus naar downtown San Francisco. Een drukte van jewelste om op de bus te geraken. Rond 22u zijn we in het hotel. Heel de dag hebben we schitterend weer gehad. Het was zo’n 20 °C maar door de zon lag de gevoelstemperatuur veel hoger. ’s Avonds koelde het wel gevoelig af.

Alcatraz Island

De koer met hoge muren

Watertoren

Trappen op de koer

Holden Gate brug op de achtergrond

Alcatraz Island

Play

First down gehaald bij 4th & 10

En het werd al donker

Bijna einde van de wedstrijd